Jan S en Jan P doen een rondje paradijs.

Finding Nemo en didgeridoo lessen

Vrijdagochtend was het ook alweer vroeg dag. Op zoek naar Nemo! We hadden de tip van Marthijn en Karin overgenomen. We gingen met de Ocean Spirit naar het Great Barrier Reef om te snorkelen en duiken. Een hele mooie trip, die helaas een beetje werd overschaduwd door harde wind, hoge golven en................ Zeeziekte. Nog niet halverwege het rif, hingen de eerste mensen al met sickbag op het dek of over de reling. De Ocean Spirit is een grote catamaran, dus met golven van de zijkant was het dubbel genieten van elke golf. Eerst de ene drijver en dan de andere. We waren zelf ook al aardig onder invloed van al die bewegingen, maar we hadden alles binnengehouden. Toen we eenmaal voor anker lagen, ging het ook alweer stukken beter. Stingersuit aan en we waren klaar om te gaan duiken.

We lagen een paar meter onder water te wachten op onze instructeur. Hij had ons naar een balk gebracht die onder water aan de boot hing. We zouden met zijn vijven duiken. Wij, onze instructeur en een jongen en meisje. Het meisje was alleen zo ziek van alle golven, dat ze vlak voor de duik toch moest afhaken. Uiteindelijk hebben we dus met zijn tweeen gedoken, samen met de instructeur. Wel raar om onder water gewoon door te ademen. Het was voor ons beiden de eerste keer duiken. Maar alles ging goed en we hebben ongeveer een half uur onder water doorgebracht, met maximale diepte van 6,2 meter.

Het is echt onwerkelijk. Je vaart anderhalf uur, springt ergens midden op zee het water in en ziet ineens een wereld die je alleen kent van 'de snorkels'. Zo'n groot rif en dan zie je ineens hele kleine visjes en een ontzettend mooi koraal. Het is allemaal leven op de bodem en het is allemaal mooi gekleurd. Na een tijdje rondzwerven langs de zeeanemonen en de koraalpartijen, zagen we ineens Nemo zwemmen. Die moet je natuurlijk gezien hebben. Wat we in Sydney al hadden gezien in het aquarium, zagen we nu in de echte natuur. Een geweldige ervaring en de mooiste plek op aarde om voor het eerst te duiken.

Na het duiken en de lunch, zijn we naar een andere plek gevaren, waar het mooier was om te snorkelen. Tijdens het snorkelen hebben we nog wat onderwater foto's gemaakt, voor we weer een woelige vaartocht hadden richting de haven van Cairns. Met een kater van de golven en het drukverschil, kwamen we aan in Cairns.

In Cairns zijn we nog even wat winkels door geweest voor wat last minute souvenirs. We kwamen bij een mooie didgeridoo zaak, waar we wat hebben rondgekeken. Na wat basislessen didgeridoo spelen (klonk nog best aardig!), besloten we allebei eentje kopen.

Eenmaal terug op de camping hebben we nog snel wat gegeten en zijn we meteen maar gaan slapen. Het was de laatste dag voordat we de grote plas weer zouden oversteken. De vakantie was zo goed als voorbij en het zou een lange reis worden van zo'n 35 uur.