Jan S en Jan P doen een rondje paradijs.

Van Byron Bay naar Surfers Paradise

Vandaag waren we weer lekker vroeg wakker. We waren dus ook alweer vroeg op pad. Eerst nog even naar de vuurtoren bij Byron bay. Helaas geen dolfijnen gezien, maar het was wel de moeite waard. Mooi uitzicht over de baai en een mooie plek voor een ontbijtje.

Vanaf de vuurtoren, hebben we onze dashboardmiep (die ons vertelt waar we langs moeten rijden) ingesteld op Coolangatta. Maar Miep was duidelijk nog niet helemaal wakker. We moesten afslaan op plaatsen waar geen afslag was en ze stuurde ons over een mooie onverharde weg, waar de hele camper uit elkaar trilde en zo'n beetje alle kastjes openrammelde. Alleen het deurtje dat we al met een pleister hadden dichtgeplakt stond niet open.

Nadat we Miep een bak koffie hebben gegeven (lees: resetknop), ging het stukken beter. Via Hastings Point en Kingscliff, kwamen we vrij vlot aan in Coolangatta. Een mooi breed strand met blauw water, maar geen wind. We hebben even lekker gezwommen en toen de shorts weer droog waren zijn we verder gereden richting Surfers Paradise.

Surfers Paradise was overbevolkt door een eindejaarsfeest van schoolverlaters. Een groot stuk strand was afgezet voor het feest en de Surfers Paradise boog was jammergenoeg ook gedeeltelijk ingepakt. Maar het was er wel erg gezellig. Na wat shoppen, een hapje en een drankje zijn we verder gegaan naar de camping in Southport, net boven Surfers Paradise.

En Ralluf. We hebben joudroom boardshort niet gezien tijdens het shoppen. Daarom hebben weeen mooie roze voor je gekocht en hij was maar $120 (90 euro). Dat is ook goed toch? We hebben het bonnetjedusje kunthem altijd komen ruilen.

Byron Bay

Na 2 dagen kiten op Coff's Harbour, liet de wind het afweten. Eigenlijk vonden we het ook wel best. Lekker relaxen is ook vakantie! We zijn 's ochtends verder gereden naar het noorden. Via Yamba, want dat scheen erg mooi te zijn. Been there, done that. Zag er leuk uit, maar het was niet de moeite om daar te blijven.

Na Yamba zijn we in een streep naar Byron Bay gereden. Eerst even via het noordelijke strand(je), maar daar was niet zoveel te beleven. We zijn meteen maar doorgereden naar de camping, hebben ingechecked en zijn met een pot bier voor de camper gaan hangen.........

De zon stond vandaag flink aan en de camper stond er vol in. Na ons biertje hebben we dus toch maar al onze moed verzameld om de 50 meter naar het strand te slenteren en in zee te gaan liggen drijven. Hoewel het tegen mijn principes is om zonder enige vorm van surf- of kitespullen het water in te gaan, moet ik toegeven dat het best lekker verkoelend was.

Wat we morgen gaan doen weten we nog niet. Als het gaat waaien (wat de weergoden niet in de planning hebben) gaan we misschien door naar Coolangatta. Anders wordt het waarschijnlijk Surfers Paradise.

Snel Internet!

Eindelijk een camping met snel internet. Vanuit de camper hebben we zelfs verbinding! Vanavond (als het voor jullie alweer ochtend is) gooien we nog wat foto's online. Ook de eerste kitefoto's van Aussie!

Narrabeen tot Coff's Harbour

Koala's.............

...............hebben we nog niet gezien. We waren er wel naar op zoek en overal stonden bordjes dat je moest oppassen voor overstekende koala's en kangaroos. Maar de enige kangaroo die we gezien hebben, was eentje die languit op de vluchtstrook lag. Ook niet echt een mooie aanblik. Maar als troost kregen we onverwacht een grote duinenmassa te zien bij een natuurpark onderweg naar Forster (bij Taree). In de duinen kwamen we een kleine slang tegen die nogal opgefokt was. We hebben dus maar een beetje afstand gehouden. In ieder geval wel weer een wild dier gezien!

's avonds kwamen we aan in Forster op een mooie camping aan een rivier. Erg rustig op de camping, maar goed, Het was allemaal supernetjes en de volgende dag wilden we toch weer op koala jacht.

Port Macquarie

Na wat rondtouren door het Saltwater National Park, waar weer nog steeds geen koala's hebben gezien, besloten we door te rijden naar een plek waar we weer eens konden kiten. Omdat Port Macquarie op kitebeaches als kitespot stond aangegeven, besloten we daar naartoe te gaan. Het bleek echter geen geschikte kitespot, dus hebben we maar een hengeltje gekocht en zijn we lekker gaan vissen. Niks gevangen, maar wel lekker relaxed met een biertje in de hand aan het water gezeten.

We wilden toch wel weer eens kiten, dus zaterdag zijn we al vroeg gaan rijden richting Nambucca Head. Maar eerst wilden we koala's zien. We hadden al een soort van kinderboerderij gezien op de borden onderweg. Billabong Koala Park. Koala's, Wallabies (kangaroos), extreem grote kippen en allerlei ander gedierte liep daar rond. Nadat we die luie knuffelbeertjes op de foto hadden en de wallabies hadden gevoerd, zijn we verder gegaan richting Nambucca.

Eenmaal aangekomen, hebben we meteen ingechecked op de camping en zijn we naar het strand gegaan. Het waaide lekker, alleen de golven waren wel erg rommelig. Maar het was wel een lekkere sessie. De meest zuidelijke kitesessie ooit en de eerste sessie in Aussie! Jan P met 11 en Jan S met 12. Lekker.

Zondag zijn we toch op zoek gegaan naar betere omstandigheden. Eerst zijn we nog het binnenland in geweest. Even het luie zweet eruit met 45 graden............... Een mooie route om te rijden, maar verder vrij weinig gezien. De skywalk in Dorrigo National Park viel erg tegen. We verwachtten een lange brug door de boomtoppen van het tropisch regenwoud, maar het bleek niet veel meer te zijn dan een steiger. Been there, done that en weer verder. Onderweg nog wel een paar mooie watervallen gezien, maar daarna snel op zoek naar een kitespot.

Eerst naar Urunga. Via een lange brug over de rivier en langs een mangrovenbos (650 meter) kwamen we op het strand. Veel wind, maar wederom rommelige golven en een strand vol met wrakhout. Niet geweldig dus. Na een goede lunch toch maar weer verder.

Coff's Harbour.

Perfect strand. Dikke golven van 2 tot 3 meter en een zee van ruimte. Helaas teveel wind voor Jan S, maar voor Jan P was het goed met 9. Wederom een kitedag in Aussie en wat voor een. In shorty knallen in mooie golven. We blijven hier nog een dag extra!

By the way. Veel bosbranden hier in de buurt. We lazen vandaag in een krant dat een deel van de Blue Mountains (waar we vorige week waren) in de fik staat. Ook rondom Sydney is het raak en in de binnenlanden ter hoogte van Coff's Harbour. We hebben bij Narrabeen wel rookwolken gezien en we vonden het bij Dorrigo ook al erg 'mistig'. Volgens de krant is het zelfs de warmste periode met de meeste kans op bosbranden sinds 100 jaar. De meeste branden zijn nog niet onder controle, maar we merken er verder niks van en we houden het in de gaten als we het binnenland ingaan. No worries!

Narrabeen

Terug richting Sydney. Zoeken naar een camping met het campingboek van de verhuurder, bleek niet te werken. Na 2 tuinkaboutercampings en een flink stuk omrijden hebben we uiteindelijk via ons navigatiesysteem een camping gevonden in Narrabeen. Mooi aan de kust, vlak boven Sydney, zonder tuinkabouters. Dinsdagavond checken we in. Een mooie camping met draadloos internet. Kunnen we mooi even de achterstand inhalen en weer wat foto's op de site knallen. We blijven hier vannacht ook nog, zodat we even kunnen relaxen. Weer een beetje Fiji Time. Na de lange wandelingen van de afgelopen dagen is dat wel even relaxed. lekker even het strand op en vanmiddag met de bus naar Manly.

Blue Mountains

Maandagochtend. We checken uit bij het hotel. Jan S moet eerst nog even een nieuwe camera kopen. Zijn oude kon het zand en zout niet meer aan en toen hij helemaal uit elkaar lag, werd het duidelijk dat ie niet meer te redden was. Maar gelukkig zat er een goede fotoboer in de buurt.

Rond een uur of 11 waren we bij de camperverhuur en om 14.00 konden we eindelijk op weg met ons nieuwe onderkomen voor de komende 3 weken. Een ongelooflijk grote VW LT 2,5 TD, die niet vooruit te branden is. Hij is groter dan we hadden geboekt, want de kleinere waren op. En hij is ook nog handgeschakeld, wat het ook niet makkelijker maakt. De versnellingsbak is net een gokkast en als je de achteruit hebt gevonden, win je helemaal de jackpot. We missen onze Landcruiser automaat...........

Maar goed, na een rondje vliegveld (afslag gemist), een rondje woonwijk (om te keren) en nog 2 keer langs de camperverhuur, reden we eindelijk Sydney uit. Katoomba was het doel, met een tussenstop in Glenbrook om boodschappen te doen. 40 graden in Glenbrook............ Pffff dat beloofde wat voor Katoomba. Maar gelukkig viel dat mee. We hebben dan wel airco in de camper, maar toch.

Bij Katoomba hadden we een geweldig uitzicht over een vallei en de 3 sisters (3 grote rotsen naast elkaar). Maar het was al laat, dus de rest bewaarden we voor de volgende dag.

Dinsdagochtend zijn we al vroeg vertrokken richting de 3 sisters. Er zijn verschillende wandelroutes, waarvan wij ongeveer 8 kilometer hebben gedaan. Een halve kilometer daarvan was traplopen. De Giant Stairway. Steil naar beneden (gelukkig niet naar boven). Daarna via een lang pad om de 3 sisters heen richting de Katoomba colemine. Hier heeft een treintje ons via het steilste spoor ter wereld (52 graden) weer naar boven gebracht, zodat we via een hoger gelegen pad weer terug konden lopen naar de camper. Erg mooi om door de jungle te hiken, zeker met deze uitzichten.

Weekendje Sydney

Zere poten in Sydney.

Zaterdag en zondag hebben we Sydney verkend. Eerst even ingecheckt bij de Travelodge. Best een goed hotel. Basic, maar goed. Daarna meteen richting Hyde Park en doorgelopen naar The Opera House. Het meest gefotografeerde gebouw ter wereld. Erg bekend van TV en bladen, maar nu stonden we er zelf. Best apart, want het zag er anders uit dan we dachten. Allemaal tegeltjes en lang niet zo wit als je op TV ziet. Van veraf is het eigenlijk mooier dan van dichtbij. Gelukkig zijn ze goed voorbereid op toeristen, dus voor we het wisten zaten we aan het bier. Supergezellige sfeer en erg druk.

Zondagochtend zijn we na 3 ontbijtjes (het was erg lekker :)) weer de stad in gegaan. Eerst naar de botanic garden, waar we papegaaien en flying foxes hebben gezien. Erg gaaf om die beesten gewoon 'in het wild' te zien en dan ook nog midden in zo'n grote stad. Verder hebben we nog op het hoogste punt van de stad gestaan. De Sydney Tower, 260 meter hoog. We hebben de Skywalk gedaan. Lopend langs de rand van het dak van de toren en via glazen plateautjes. Echt een heel mooi uitzicht over de hele stad.

Na de Sydney Tower, zijn we naar Darling Harbour gegaan. In de Sydney Aquarium hebben we dan eindelijk Nemo gevonden. Hij zat gelukkig in een ander aquaruim dan de haaitjes en andere zeemonsters. Wat een joekels zwemmen daar rond.

Na een hapje in Darling Harbour wilden we nog een rondje sight seeing bus doen, maar voordat we instapten kwamen we er achter dat we de hele route ook al te voet hadden gedaan. Toen zijn we maar verder gelopen naar de Sydney Harbour Bridge, waar we nog wat meer foto's van het Opera House hebben gemaakt. Die brug is mooi van veraf, maar erg lelijk van dichtbij. Toen we terugliepen begon het donker te worden en dat leverde nog wat mooie plaatjes op van Sydney by night! Al met al hebben we zo'n 25 kilometer op slippers door de stad geslenterd, maar het was wel een zere poten waard! Voor een stad is het echt mooi.

De laatste dagen op Fiji.

Fiji Dag 6 en 7 (Fiji time) en going Down Under!

We zijn onderweg naar Sydney, ergens ten zuiden van Nieuw Caledonië. We hebben een paar relaxte dagen gehad op Fiji. Eerst uitslapen tot 7.15 (dat heet op Fiji uitslapen.....) en daarna rustig een beetje ontbijten en koffiedrinken. Het is een beetje bewolkt, maar dat is eigenlijk ook wel even lekker. 'Fiji sun loves the white body'. Nadat we de accu van de laptop hebben leeg-geïnternet, gaan we op zoek naar een nieuw plekje om te kiten. Dit vinden we uiteindelijk op een kleine landtong tussen Vatukarasa en Namada. Vlakbij onze hut. Een idyllisch plekje om te kiten. De wind was wel erg vlagerig, maar voor Jan P was het nog wel te doen. Jan S crashte zijn kite 3 keer achter elkaar en gaf het maar op. Better safe than sorry. Downwind was een diepe baai.

Vrijdag zijn we 's ochtends al redelijk vroeg vertrokken uit de Crow's Nest, waar we voor de laatste keer de deur achter ons dichttrokken. We rijden via het dorp, waar we nog even snel wat souvenirtjes op de post hebben gedaan, richting Natadola beach. We gaan weer kiten. Jan S met 9 en Jan P met 11. Het is wederom een beetje vlagerig, maar het waait wel stevig. We hebben allebei een lekkere sessie gehad en hoe afgelegen de locatie ook is, ze weten ons altijd te vinden. Iedere keer staan er mensen op het strand ons toe te juichen of ze komen even een praatje maken. Op Natadola stopt er zelfs een bus vol kinderen om te kijken naar het nog zo onbekende kitesurfen.

Als de zon echt aangaat en behoorlijk begint in te branden, besluiten we om de boel in te pakken. We gaan onze laatste nacht op Fiji naar een luxe resort vlakbij Nadi. We overnachten in het First Landing Resort. Dat was wel even behelpen met al die luxe voorziening, maar voor een nachtje was het best te doen. Zo'n resort is eigenlijk niks voor ons, dus we waren blij dat we daar weer weg konden. Veel te veel toeristen en semi-verplichte entertainment. Neen, dank u.

En nu hebben we Fiji vaarwel moeten zeggen. Jammer om daar weg te gaan, maar ook wel lekker om verder te trekken. We hebben Fiji gezien, gevoeld en beleefd. Fiji is echt helemaal geweldig. Op naar Down Under!